ABA

Bij Mirza Foundation maken we gebruik van wetenschappelijk onderbouwde methoden die gericht zijn op het bevorderen van leerprocessen en het stimuleren van positief gedrag.

We werken met een wetenschappelijk onderbouwde methodiek waarbij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en het positief bijsturen van gedrag centraal staan.

Onze aanpak bij de Mirza Foundation richt zich op het maximaliseren van het potentieel van elk kind door middel van intensieve 1-op-1 of 1-op-2 begeleiding. We splitsen cognitieve vaardigheden en vaardigheden voor zelfstandig functioneren op in meetbare doelen, die vervolgens stap voor stap worden aangeleerd. Voor ieder kind stellen we een persoonlijk ontwikkelingsplan op, zodat we nauwgezet kunnen volgen of de gewenste vaardigheden daadwerkelijk worden beheerst.

Binnen onze programma’s maken we gebruik van verschillende interventies en methodieken om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.

Pivotal Response Treatment (PRT) is een interventie die zich richt op het ontwikkelen van cruciale vaardigheden zoals motivatie en zelfregulatie, die essentieel zijn voor de verdere ontwikkeling van een kind. Door deze “kernvaardigheden” te versterken, wordt de algehele leer- en gedragsontwikkeling van het kind bevorderd.

Verbal Behavior (VB) is een methode binnen ABA die zich specifiek richt op het aanleren van taal en communicatievaardigheden. Het programma leert kinderen niet alleen woorden te gebruiken, maar ook hoe en waarom ze taal kunnen inzetten om effectief te communiceren in verschillende situaties.

Discrete Trial Training (DTT) is een gestructureerde leermethode waarbij taken worden opgesplitst in eenvoudige, duidelijke stappen. Elke stap wordt afzonderlijk aangeleerd met intensieve herhaling en positieve bekrachtiging, wat helpt bij het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Natural Environment Teaching (NET) is een aanpak die kinderen leert in hun natuurlijke omgeving, waarbij gebruik wordt gemaakt van dagelijkse situaties om vaardigheden op een functionele en betekenisvolle manier aan te leren. Deze methode bevordert generalisatie en toepasbaarheid van vaardigheden in het dagelijks leven.

AANMELDPROCES

De eerste stap is een kennismakingsgesprek waarin we samen met u en uw kind bespreken wat uw behoeften en verwachtingen zijn. Tijdens dit gesprek krijgt u ook meer informatie over onze werkwijze en de mogelijkheden die we bieden. Dit gesprek helpt ons om een goed beeld te krijgen van uw kind en de specifieke zorgvraag.

Na de intake volgt een observatie, waarin we uw kind in verschillende situaties observeren. Dit kan zowel bij ons op de locatie als in de thuis- of schoolomgeving plaatsvinden. De observatie stelt ons in staat om een nauwkeurig beeld te krijgen van de sterke punten, uitdagingen en behoeften van uw kind.

Op basis van de kennismaking en observatie nemen we samen een beslissing over de vervolgstappen. We bespreken welk zorg- en ondersteuningsplan het beste aansluit bij de behoeften van uw kind. Als u besluit verder te gaan met de Mirza Foundation plannen we gesprekken in met wijkteams/buurtteams en/of de verantwoordelijken voor jeugdzorg binnen uw gemeente, om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen goed geïnformeerd zijn en samenwerken om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

BEHANDELPROCES

Wij hechten veel belang aan de kwaliteit van onze zorg. Daarom is onze werkwijze zodanig ingericht dat wij onze zorg en processen regelmatig evalueren en waar nodig aanpassen. Wij maken hierbij gebruik van de bekende PDCA-cirkel oftewel; plan, do, check, act.

Aan de hand van onze assessmentverslag worden doelen bepaald en vastgelegd in een Individueel Educatie Plan (IEP). Deze doelen zullen worden besproken met u als ouder. Doelen van behandelaars (fysiotherapie, ergotherapie, logopedie) zullen tevens worden verwerkt hierin.

De Psycholoog stelt via onze software een programma samen waarin de opgestelde doelen worden uitgewerkt in praktische trainingen en handelingen.

De trainers die met uw kind werken houden dagelijks via onze software de progressie van doelen bij. Ouders worden dagelijks op de hoogte gehouden van de progressie van het kind d.m.v. verslaglegging en video- en fotomateriaal via het online platform. Ouders kunnen via dit platform communiceren met het team en eventueel zelf media uploaden.

Iedere 12 weken wordt er een evaluatiemoment ingepland met u om de progressie te bespreken en nieuwe doelen vast te leggen voor de komende periode.

Hiernast komen tweemaal in het jaar alle deskundigen uit de verschillende beroepsgroepen samen in een Multidisciplinair Overleg (MDO). Tijdens dit overleg wordt het behandelplan besproken en geëvalueerd.

EDUCATIEPLAN

Om de voortgang te bewaken en te registreren, maken wij gebruik van praktische doelen uit verschillende methodieken die worden opgenomen in het Individueel Educatie Plan. Per kind wordt zorgvuldig gekeken welke methodiek het beste aansluit bij hun ontwikkeling; een combinatie van methoden is uiteraard ook mogelijk.

Deze methodieken helpen ons inzicht te krijgen in de behaalde mijlpalen, eventuele belemmeringen in de ontwikkeling en het maken van een toekomstgerichte inschatting voor uitstroom. De methodieken bevatten scoringslijsten die specifiek geschikt zijn voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand en sluiten uitstekend aan bij onze aanpak.

Voortgang

Taal
Imitatie
Motorisch

De VB-Mapp helpt bij het bepalen welke mijlpalen een kind heeft behaald, welke obstakels er zijn in de ontwikkeling en welke vervolgplek het beste aansluit. Deze ontwikkelingsscoringslijst is ontworpen voor jonge kinderen met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand en biedt een duidelijke structuur voor het meten van voortgang. De VB-Mapp legt de nadruk op taalontwikkeling en sociale interactie, waarmee het een waardevol instrument is voor het stimuleren van communicatie en sociale vaardigheden.

De Essential for Living doelstellingen zijn mijlpalen van algemene dagelijkse levensverrichtingen met als doel dat er meer zelfstandigheid komt.

ABLLS-R (Assessment of Basic Language and Learning Skills) heeft doelen opgesplitst in 25 categorieën en kleine stapjes variërend van basis communicatie tot levensverrichtingen.

AANVULLEND

Logopedie / PROMPT

Bij Mirza Foundation bieden we gespecialiseerde logopedie aan voor kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen. Een van de innovatieve technieken die wij toepassen is de PROMPT-methodiek (Prompts for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets). Deze unieke aanpak helpt kinderen bij het verbeteren van hun spraakverstaanbaarheid en communicatievaardigheden.

Wat is de PROMPT Methodiek?
De PROMPT-methodiek is een multidisciplinaire benadering waarbij de logopedist fysieke aanrakingen gebruikt om kinderen te begeleiden bij het produceren van spraakklanken. Door specifieke aanrakingen rond het gezicht en de mond helpt de therapeut het kind om de juiste spraakbewegingen te maken. Dit gaat verder dan traditionele spraakoefeningen, omdat het zowel de spraakmotoriek als de sensorische waarneming van het kind aanspreekt.

Sensorische Integratie Therapie:

Bij Mirza Foundation bieden we sensorische integratietherapie aan, een gespecialiseerde behandeling die gericht is op het helpen van kinderen bij het beter verwerken en integreren van sensorische prikkels. Deze therapie is vooral waardevol voor kinderen met autisme, ADHD, en andere ontwikkelingsstoornissen die moeite hebben met het omgaan met sensorische informatie zoals geluid, aanraking, smaak, beweging, en visuele prikkels.

Sensorische integratietherapie richt zich op het verbeteren van de manier waarop het zenuwstelsel zintuiglijke informatie ontvangt, organiseert en gebruikt. Veel kinderen met sensorische verwerkingsproblemen kunnen over- of ondergevoelig zijn voor zintuiglijke prikkels, wat hun dagelijks functioneren en welzijn kan beïnvloeden. Onze therapeuten werken met kinderen in een speelse en veilige omgeving, waarbij ze gebruikmaken van speciaal ontworpen oefeningen en activiteiten die zijn afgestemd op de behoeften van elk kind.

 

Sport en Bewegingstherapie

Sport en beweging spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen, vooral voor degenen met een beperking of ontwikkelingsachterstand. Regelmatige fysieke activiteit bevordert niet alleen de lichamelijke gezondheid, maar ook de motorische vaardigheden, sociale interactie, en het zelfvertrouwen van kinderen. Bij de Mirza Foundation erkennen we het belang van een actieve levensstijl en stimuleren we kinderen om deel te nemen aan sportieve activiteiten die aansluiten bij hun capaciteiten en behoeften.

Voor kinderen met speciale behoeften kan sport en beweging bijdragen aan het verbeteren van hun coördinatie, balans, en spierkracht. Daarnaast helpt het hen om beter om te gaan met prikkels en stress, en bevordert het een positief zelfbeeld. Door actief te zijn, leren kinderen hun lichaam beter kennen en ontdekken ze hun potentieel, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling en welzijn.

Om kinderen te ondersteunen bij hun sportieve ontwikkeling, werken we samen met UnieKids Sport Academy. Zij bieden gespecialiseerde sportbegeleiding op maat, specifiek gericht op kinderen met autisme en ontwikkelingsachterstanden. Geïnteresseerd in het aanvragen van sport- en bewegingsbegeleiding? Bezoek uniekids.com voor meer informatie en om uw kind aan te melden voor een passend sportprogramma. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de kans krijgt om te bewegen, te spelen, en plezier te maken.

Bent u geïnteresseerd geraakt en wilt u zich aanmelden? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend een kennismakingsgesprek te voeren.

×